Uit de oude doos 15

Neutraal

"Als jij moeite hebt met visualiseren, voel dan wat je wilt" is de tip van een fitness-model.

Ik lees het en ben onzeker geraakt. Het is een van de weinige 'dingen' die ik wél voel. Leuk als iemand een tip wil geven maar hier kan ik weinig tot niets mee.

Visualiseren vind ik moeilijk maar dat geldt ook voor voelen. En dat komt niet door het gebruik van medicijnen. (Bepaalde medicijnen kunnen ertoe leiden dat emoties afvlakken.)

Of ... eigenlijk voel ik verdriet en woede wél goed. Voel ik heel sterk het verlangen naar en de liefde voor mijn vriendin. Maar ... lukt het minder goed om te genieten, om blij of tevreden te zijn. Om mij gelukkig te voelen. Behalve wanneer het gaat om samen zijn met mijn vriendin. Dán ben ik zielsgelukkig tot het moment dat het gevreesde afscheid weer daar is.

Sinds er de diagnose ASS (Autisme Spectrum Stoornis) is gesteld twijfel ik meer dan voorheen. Ik ben mij meer bewust van mijn de vlakte in mijn emoties, die dan wél regelmatig een 'dal' kennen. En gelukkig heel af en toe een hoge piek!

Als het gaat om een arbeidscarrière dan lukt het mij wel om te denken wat ik wil, waar ik naar toe wil en waarom. (Hoe lukt minder goed.) Maar voelen is lastig. Het omschrijven en uitleggen van gevoelens is helemaal een zware opgave.

Het belemmert mij niet in het maken van keuzes maar wél in het tonen van mijn drive, passie & enthousiasme. De vraag "waarom moeten we jou nemen" wordt vaak gesteld omdat men wil weten wat jouw drive is. Waarom jij 's morgens vroeg jouw wekker zet om op tijd aan het werk te gaan. (En dan is geld niet de geaccepteerde reden.) Uitstraling zorgt er regelmatig voor dat men die vraag niet eens stelt. Iemand presenteert zich, met non-verbale communicatie, zo gepassioneerd dat men er niet aan twijfelt dat hij/zij het graag wil.

Die presentatie (lichaamshouding, mimiek) komt naar voren als je voelt wat je wilt. Ik weet niet wat ik voel, en waarom. Hoewel ... ik voel het verlangen van de armen van mijn vriendin om mij heen, mijn wang op haar schouder.

Reacties

Populaire posts